Συμμετοχή του σχολείου μας στο «Θεσμό Ανοιχτής πρόβας» της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης
Η Κ.Ο.Θ. παρέχει για ακόμη μία χρονιά τη δυνατότητα στους μαθητές να παρακολουθήσουν εντελώς δωρεάν τις γενικές δοκιμές των συναυλιών της, ώστε να αποκτήσουν οικειότητα με την κλασική μουσική και να την αγκαλιάσουν στο μέλλον.
47 μαθητές των τμημάτων Α4 και Α5 του σχολείου μας συμμετέχοντας στη δράση «ΣΧΟΛΕΙΑ & Κ.Ο.Θ.» θα παρακολουθήσουν τη γενική πρόβα της συναυλίας «Ο υπερβατικός Μάλερ» που θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου 2016 στην Αίθουσα Τελετών του Α.Π.Θ. Υπεύθυνοι συνοδοί για την μετακίνηση των μαθητών θα είναι οι εκπαιδευτικοί: Βακουφτσής Κωνσταντίνος, Σελαλίδου Μαρία και Παπουτσίδου Σοφία.
Ο Μάλερ υπήρξε ένας ασυμβίβαστος καλλιτέχνης που δεν επηρεαζόταν από τις γνώμες των άλλων, παρά χάραζε με συνέπεια το δικό του συνθετικό δρόμο επιδιώκοντας σταθερά την τελειότητα. Τα έργα του αποπνέουν ευγένεια και μεγαλείο και χαρακτηρίζονται από τη φυσικότητα της έκφρασης, την ιδιαίτερη πυκνότητα των ενορχηστρώσεων και από μία χαρακτηριστική λεπτή ειρωνεία. Ο Μάλερ προκαλεί συνεχώς το διανοητικό και συναισθηματικό κόσμο του ακροατή εκφράζοντας τις υπαρξιακές αναζητήσεις και τις μεταφυσικές αγωνίες του με ένταση, χωρίς να πτοείται από τις σκληρές επικρίσεις των συγχρόνων του, με τη σταθερή πεποίθηση ότι οι μελλοντικές γενιές θα αναγνωρίσουν την ιδιοφυία του, κάτι που επαληθεύτηκε απολύτως.
Το συμφωνικό ποίημα «Νεκρικές Ακολουθίες» ταλαιπώρησε για 5 χρόνια το δημιουργό του, που προσπαθούσε να αποφασίσει για το αν θα αποτελέσει μέρος μίας συμφωνίας ή όχι. Τελικά αποτέλεσε την πρώτη ύλη για το πρώτο μέρος της περίφημης «Συμφωνίας της Αναστάσεως».
Τα «Παιδικά Νεκρικά Τραγούδια» είναι ένας κύκλος τραγουδιών βασισμένος σε ποιήματα που είχε γράψει ο Φρίντριχ Ρίκερτ για τα δυο παιδιά που έχασε. Η μουσική του Μάλερ δένει απόλυτα με το επώδυνο θέμα του κειμένου και προκαλεί δέος.
Σε ποιήματα του ίδιου ποιητή είναι βασισμένος και ο κύκλος τραγουδιών «Τραγούδια του Ρίκερτ», αν και στην πραγματικότητα πρόκειται για ανεξάρτητα κομμάτια. Η μουσική του Μάλερ, μελαγχολική και ρομαντική, ντύνει τους υπέροχους στίχους και προσφέρει μία από τις πλέον λυρικές στιγμές του μεγάλου συνθέτη.
Η «Δέκατη Συμφωνία» είναι το κύκνειο άσμα του ‘τελευταίου των ρομαντικών’. Το ?Αντάτζιο? είναι το μόνο μέρος της συμφωνίας που ολοκλήρωσε ο Μάλερ πριν πεθάνει και αντανακλά την εσωτερική ταραχή του μπροστά στον επερχόμενο θάνατο, αλλά και τη θλίψη του για την απιστία της συζύγου του. Στο χειρόγραφό του πάνω στην παρτιτούρα του έργου γράφει χαρακτηριστικά: «Έζησα για σένα! Πεθαίνω για σένα!»
«Είναι πολύ προτιμότερο να τρως το ψωμί της φτώχειας ακολουθώντας το άστρο σου, παρά να πουλάς τη ψυχή σου για το χρήμα» Από επιστολή του Μάλερ προς την Άλμα Σίντλερ, σχετικά με την απροθυμία του να γράψει όπερα.
Πρόγραμμα:
Γκούσταβ Μάλερ (1860-1911): Totenfeier
Γκούσταβ Μάλερ (1860-1911): Kindertotenlieder
Γκούσταβ Μάλερ (1860-1911): R?ckert-Lieder
Γκούσταβ Μάλερ (1860-1911): Αντάτζιο, από τη Συμφωνία αρ.10
Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης είναι ένας από τους σημαντικότερους πολιτιστικούς φορείς της χώρας, με έντονη καλλιτεχνική δραστηριότητα και πλούσιο κοινωνικό και εκπαιδευτικό έργο, από την ίδρυσή της, το 1959, έως και σήμερα.
Πολλές και σημαντικές προσωπικότητες της ελληνικής μουσικής έχουν αναλάβει την καλλιτεχνική της διεύθυνση, με πρώτο τον ιδρυτή της Σόλωνα Μιχαηλίδη και στη συνέχεια τους Γιώργο Θυμή, Άλκη Μπαλτά, Κάρολο Τρικολίδη, Κοσμά Γαλιλαία, Κωνσταντίνο Πατσαλίδη, Λεωνίδα Καβάκο, Μίκη Μιχαηλίδη, Μύρωνα Μιχαηλίδη και Αλέξανδρο Μυράτ. Σημερινός διευθυντής της Κ.Ο.Θ. είναι ο αρχιμουσικός και καθηγητής Γεώργιος Βράνος, ενώ το καλλιτεχνικό δυναμικό της ανέρχεται σε εκατόν πέντε μουσικούς.
Το ρεπερτόριο της ορχήστρας καλύπτει το σύνολο των μουσικών εξελίξεων, από τη μουσική μπαρόκ ως και τις πρωτοποριακές συνθέσεις του 21ου αιώνα, ενώ το φάσμα των δραστηριοτήτων της περιλαμβάνει και ένα ευρύτερο πλαίσιο μουσικών ειδών, όπως παραστάσεις όπερας και μπαλέτου, συνοδεία βωβού κινηματογράφου και συναυλίες συμφωνικού ροκ.
Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται από την Κ.Ο.Θ. στον εκπαιδευτικό της χαρακτήρα, αναπτύσσοντας ποικίλες δράσεις που περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τις συχνές επισκέψεις της σε σχολεία για την πραγματοποίηση συναυλιών με παράλληλη ενημέρωση, το θεσμό της ?Ανοιχτής Πρόβας? για τους μαθητές και τη δωρεάν είσοδο φοιτητών σε παραγωγές της. Παράλληλα η Κ.Ο.Θ. βοηθά ουσιαστικά τους νέους Έλληνες μουσικούς, είτε μέσω των διαγωνισμών νέων καλλιτεχνών, είτε μέσω συναυλιών με συμμετοχή στην ορχήστρα σπουδαστών των ωδείων, είτε με την πραγματοποίηση εργαστηρίων σε μουσικά σχολεία.
Στο πλαίσιο του κοινωνικού της ρόλου η Κ.Ο.Θ. πραγματοποιεί συστηματικά ανοιχτές συναυλίες για το κοινό, συναυλίες με σκοπό τη συλλογή ειδών πρώτης ανάγκης για ευπαθείς ομάδες συνανθρώπων μας ή για την ενίσχυση κοινωφελών ιδρυμάτων, ενώ πραγματοποιεί τακτικά επισκέψεις σε νοσοκομεία, ιδρύματα, ορφανοτροφεία, φυλακές, κέντρα απεξάρτησης κτλ.
Την τελευταία δεκαετία η Κ.Ο.Θ. έχει αναπτύξει έντονη δισκογραφική δραστηριότητα που περιλαμβάνει ηχογραφήσεις με διεθνούς κύρους δισκογραφικές εταιρείες, όπως η NAXOS, η BIS και η MINOS EMI. Οι ηχογραφήσεις της Κ.Ο.Θ. έχουν βραβευθεί σε Ελλάδα και εξωτερικό και αποσπούν διθυραμβικές κριτικές σε όλο τον κόσμο. Χαρακτηριστικά αναφέρονται το βραβείο ποιοτικής δισκογραφίας ?Supersonic? του περιοδικού Pizzicato, τα πέντε διαπασών του περιοδικού Diapason και το βραβείο της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Κριτικών Μουσικών.
Στον κατάλογο των Ελλήνων και ξένων αρχιμουσικών και σολίστ που έχουν συμπράξει με την Κ.Ο.Θ. συμπεριλαμβάνεται ένας μεγάλος αριθμός διάσημων καλλιτεχνών διεθνούς ακτινοβολίας.
Πέρα από τη συστηματική παρουσία της στη Θεσσαλονίκη και τις συχνές επισκέψεις σε πόλεις της Βόρειας Ελλάδας, έχει εμφανιστεί σε όλο σχεδόν τον ελλαδικό χώρο. Η διεθνής της παρουσία περιλαμβάνει εμφανίσεις της σε Βαλένθια, Πεκίνο, Πράγα, Φλωρεντία, Πιστόια, Βερολίνο, Στρασβούργο και Κλερμόν Φεράν.