ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

2ου ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΝΕΑΠΟΛΗΣ 2018-19

 ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ

Α. ΣΥΝΘΕΣΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ

Η Σχολική Κοινότητα απαρτίζεται από

  • τους μαθητές, τις μαθήτριες,
  • τη Διεύθυνση (το διευθυντή και τους υποδιευθυντές),
  • το διδακτικό προσωπικό (τις καθηγήτριες και τους καθηγητές),
  • το διοικητικό προσωπικό (το γραμματέα),
  • το βοηθητικό προσωπικό (τους φύλακες και τις καθαρίστριες)
  • τον σύλλογο γονέων και κηδεμόνων.

Β. Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΤΗΣ

  • Όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας – μέσα από το δικό του ρόλο ο καθένας και η καθεμία- είναι υπεύθυνοι/ες για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου και οφείλουν να συνεργάζονται, σε δημοκρατικό πλαίσιο, χωρίς εχθρότητες και αναίτιες συγκρούσεις, με αμοιβαίο σεβασμό, ανοχή και αναγνώριση της αξίας του κάθε μέλους της κοινότητας σε ό,τι αφορά το ρόλο, την προσπάθεια και την προσφορά του.
  • Το σχολείο επιδιώκει με όλα τα μέσα που διαθέτει να καλλιεργήσει το πνεύμα του αυτοσεβασμού και αλληλοσεβασμού, με σκοπό να διαμορφώσει χαρακτήρες ικανούς να συμπορευτούν με τους συνανθρώπους τους αλληλέγγυα, αρμονικά και δημιουργικά.
  • Το σχολείο μέσα από το διδακτικό και εκπαιδευτικό του ρόλο επιδιώκει να διαμορφώσει προσωπικότητες με στιβαρή εσωτερική συγκρότηση, τους αυριανούς ενεργούς, υπεύθυνους, και σκεπτόμενους ενήλικους πολίτες.
  • Η σχολική πειθαρχία είναι βασικό ποιοτικό στοιχείο του σύγχρονου δημοκρατικού σχολείου και αναδύεται από την καλλιέργεια της αυτοπειθαρχίας σε κοινά παραδεκτούς κανόνες λειτουργίας της κοινότητας.
  • Βάση της λειτουργίας της κοινότητας αποτελεί ο ορθός λόγος και η δημιουργική επιχειρηματολογία και όχι η τυφλή συμπόρευση με οποιοδήποτε ρεύμα ιδεών ή πρακτικών. Ως εκ τούτου, βασική αρχή λειτουργίας της σχολικής κοινότητας είναι η υγιής συλλογικότητα, η υλοποίηση ενός ορθά σκεπτόμενου κοινού νου που δεν επηρεάζεται από τις ηλικιακές διαφορές. Η κεντρική ιδέα αυτής της πρακτικής θα μπορούσε να εκφραστεί με το σύνθημα:«στα επιχειρήματα που υπηρετούν τη λογική και το κοινό συμφέρον είμαστε όλοι συνομήλικοι».

Συνακόλουθα, με βάση τις συγκεκριμένες παραμέτρους που ρυθμίζουν τη λειτουργία του σχολείου, συντάσσεται, αναλυτικά, το παρακάτω σύνολο κανόνων εσωτερικής λειτουργίας του 2ου Γενικού Λυκείου  Νεάπολης.  

——————————————————————————————————————-

ΘΕΜΕΛΙΩΔΕΙΣ ΚΑΝΟΝΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ

Κάθε μαθητής/μαθήτρια οφείλει:

  • Να φροντίζει να διατηρούνται οι αίθουσες καθαρές και με τη συνήθη, λειτουργική διάταξη των εντός τους αντικειμένων.
  • Να φροντίζει να διατηρείται  ο εξοπλισμός των αιθουσών και των εργαστηρίων τους σε καλή κατάσταση. Σε περίπτωση φθοράς για την οποία διαπιστώνεται η εκούσια συμμετοχή του/της τα έξοδα αποκατάστασης βαρύνουν τον κηδεμόνα του/της ή τον/την ιδιο/α εφόσον σε περίπτωση αυτοκηδεμονίας.
  • Να φροντίζει ώστε να διατηρούνται καθαροί όλοι οι χώροι των σχολικών αιθουσών καθώς και οι κοινόχρηστοι χώροι (λ.χ διάδρομοι, κλιμακοστάσια, αυλή, τουαλέτες).
  • Να σέβεται έμπρακτα το προσωπικό καθαριότητας που με το έργο του εξασφαλίζει τις συνθήκες υγιεινής καθημερινής διαβίωσης, σύμφωνα με τις προδιαγραφές. Είναι αυτονόητο ότι απαγορεύεται αυστηρά να αναγράφει οτιδήποτε στον χώρο του σχολείου (σε τοίχους, θρανία, πόρτες, κλπ.)
  • Να σέβεται και να χρησιμοποιεί προσεκτικά τη δημόσια περιουσία του σχολείου (κτιριακές υποδομές, εξοπλισμός αιθουσών και εργαστηρίων, υλικά, βιβλία κλπ) . Οποιαδήποτε φθορά ή κακή χρήση αποδυναμώνει τις εκπαιδευτικές δυνατότητες του σχολείου. Σε περίπτωση που διαπιστώνεται  εκούσια φθορά της σχολικής περιουσίας, ο μαθητής/τρια ελέγχεται πειθαρχικά ενώ την ευθύνη για την αποκατάσταση της βλάβης αναλαμβάνει ο κηδεμόνας του/της. Για την αποφυγή παρόμοιων φαινομένων, οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να προβαίνουν στις απαραίτητες συστάσεις.
  • Να μην εισέρχεται στα εργαστήρια, την βιβλιοθήκη  ή τις αίθουσες εκδηλώσεων χωρίς την παρουσία του, κατά περίπτωση, υπεύθυνου καθηγητή. Να χρησιμοποιεί με ιδιαίτερη προσοχή και υπευθυνότητα τον εξοπλισμό του σχολείου τηρώντας με σχολαστικότητα τις οδηγίες του υπεύθυνου καθηγητή σχετικά με την χρήση του και τους κανόνες ασφαλείας.

Οι μαθήτριες και οι μαθητές μέσω των συμβουλίων τους (5μελή και 15μελές) έχουν τη δυνατότητα να συμβάλλουν με δικές τους προτάσεις και δράσεις στη διαμόρφωση και βελτίωση του σχολικού περιβάλλοντος. (πχ. ανάρτηση εργασιών τους στις αίθουσες ή στο διαδίκτυο, καλλιτεχνική φροντίδα των κτιρίων, επισήμανση ελλείψεων και βασικών αναγκών, κ.α.)

Κάθε καθηγητής/τρια οφείλει:

  • Στο πλαίσιο της ιεραρχημένης δομής της Σχολικής Κοινότητας να δείχνει σεβασμό στην ιδιαίτερη προσωπικότητα του μαθητή/τριας. Αυτονόητα, αποφεύγει  να προσβάλλει και να στιγματίζει τους μαθητές και τις μαθήτριες είτε για λόγους συμπεριφοράς, είτε για λόγους μαθησιακής απόδοσης καθώς τέτοιες πρακτικές δυσχεραίνουν τόσο τη συνεργασία όσο και την αφομοίωση της παρεχόμενης  γνώσης.
  • Να είναι συνεπής στην τήρηση των όλων των προσυμφωνημένων κανόνων λειτουργίας ενισχύοντας τον αλληλοσεβασμό και διατήρηση μιας δημιουργικής ευταξίας.
  • Να καλλιεργεί, εντός του πλαισίου της εκπαιδευτικής πράξης, τον διάλογο, τη συνεργασία και την, εν τω βάθει, ομαδικότητα και διευκολύνοντας την ελεύθερη, αλλά εστιασμένη διατύπωση απόψεων και δημιουργικών αμφισβητήσεων.
  • Να μην συνδυάζει την επιβολή ποινών με την προσβολή της αξιοπρέπειας και τη δημόσια διαπόμπευση των μαθητών/μαθητριών. Οι κυρώσεις χρησιμοποιούνται ως προσυμφωνημένες συνέπειες απορρέουσες από την παράβαση των όρων του κανονισμού και όχι ως απειλή ή μέσο εκφοβισμού. Ωστόσο, κάθε καθηγητής/τρια οφείλει να ενημερώνει με νηφάλιο τρόπο, δημόσια ή κατ’ ιδίαν, για τις εν λόγω συνέπειες εφόσον κρίνει ότι διαφεύγουν, σε συγκεκριμένες  χρονικές στιγμές, της αντίληψης των μαθητών/τριών.
  • Να συνεργάζεται, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, με τους γονείς και τους κηδεμόνες, σε τακτά χρονικά διαστήματα ή αυτόβουλα όταν απαιτείται, για θέματα σχολικής επίδοσης και συμπεριφοράς των μαθητών/ μαθητριών.

Ειδικότερα:

ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ

Κάθε μαθητής/μαθήτρια οφείλει

  • Να φέρεται με ευπρέπεια, ευγένεια και σεβασμό προς τους/τις καθηγητές/τριες, προς τους συμμαθητές/ τις συμμαθήτριες του/της και προς όλο το προσωπικό του σχολείου.
  • Να γνωρίζει ότι μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας η διατήρηση της τάξης, της ησυχίας και του ήρεμου κλίματος δεν είναι ευθύνη μόνο των διδασκόντων αλλά και των μαθητών/μαθητριών. Με την προσοχή, τη σοβαρότητα και το ενδιαφέρον του/της οφείλει να συνεισφέρει στην ομαλή και εποικοδομητική διεξαγωγή του μαθήματος.
  • Να καλλιεργεί, στις σχέσεις με τους συμμαθητές/ τις συμμαθήτριες του/ της, το δημοκρατικό διάλογο, τη συνεργασία, την αλληλεγγύη και όχι τον επιθετικό ανταγωνισμό. Να σέβεται τις απόψεις των άλλων και να αποφεύγει ό,τι είναι δυνατόν να θίξει και να προσβάλλει τους άλλους για τις πεποιθήσεις ή τις αντιλήψεις του.
  • Να φροντίζει για την αυθεντικότητα της συμμετοχής του στις διεργασίας μάθησης (λχ να μην αντιγράφει σε διαγωνίσματα ή τεστ και να μην παρουσιάζει ξένη εργασία ως δική του κλπ).

ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΑΞΗ

Κάθε μαθητής/μαθήτρια οφείλει

  • Να προσέρχεται εγκαίρως στο σχολείο (πριν από τις 8.15) και να παραβρίσκεται στην πρωινή συγκέντρωση της σχολικής κοινότητας, όπου όλοι ενημερώνονται από τη Διεύθυνση για θέματα που τους/τις αφορούν και προετοιμάζονται για το εκπαιδευτικό έργο που θα ακολουθήσει.
  • Σε περίπτωση αδικαιολόγητης καθυστέρησης να περνάει απαραιτήτως από τη Διεύθυνση και να παραλαμβάνει ενυπόγραφο σημείωμα άφιξης, προκειμένου να μπει στην τάξη και να παρακολουθήσει το υπόλοιπο πρόγραμμα της ημέρας. Για κάθε αδικαιολόγητη καθυστέρηση καταγράφεται μία απουσία και ενημερώνεται, μέσω mail ή SMS, ο/η κηδεμόνας του μαθητή. Αντίστοιχα, αν ο μαθητής/τρια απουσιάζει εν γνώσει του/της κηδεμόνα του, ο τελευταίος έχει την υποχρέωση να ενημερώσει το σχολείο με όποιον πρόσφορο και αξιόπιστο τρόπο διαθέτει (λόγου χάριν, τηλεφωνικά ή επισκεπτόμενος/η ο ίδιος/α το σχολείο)
  • Να μην απομακρύνεται κατά τα διαλείμματα από το χώρο του σχολείου. Σε αντίθετη περίπτωση διαπράττει σοβαρό παράπτωμα. Σε περίπτωση αναγκαίας αποχώρησης από το σχολείο (αδιαθεσία, οικογενειακή υποχρέωση, κ.α.) οφείλει να προσέρχεται στη Γραμματεία ή τη Διεύθυνση του σχολείου με τον/την απουσιολόγο του τμήματος προκειμένου να ενημερωθεί τηλεφωνικά και να συναινέσει, όταν είναι απαραίτητο, ο/η κηδεμόνας του/της.
  • Να εισέρχεται στην τάξη εγκαίρως, ώστε να αποφεύγει τις ωριαίες απουσίες λόγω καθυστέρησης. Η αυθαίρετη απουσία από το μάθημα, χωρίς την άδεια του διδάσκοντος καθηγητή ή της Διεύθυνσης, αποτελεί παράπτωμα το οποίο επιφέρει την παραπομπή του μαθητή/τριας στον Διευθυντή του σχολείου  για να απολογηθεί και, πιθανώς, να υποστεί τις ανάλογες συνέπειες της πράξης του.
  • Να βγαίνει κατά τα διαλείμματα στον αύλειο χώρο εκτός και ν υποδεικνύεται διαφορετικά από τη διοίκηση του σχολείου και τον σύλλογο διδασκόντων για λόγους που καθιστούν απαραίτητη την παραμονή στις σχολικές αίθουσες.
  • Να μην παρακωλύει, με οποιονδήποτε τρόπο, τη διεξαγωγή των μαθημάτων.
  • Να μην φέρει κινητό τηλέφωνο ή άλλη ηλεκτρονική συσκευή καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής του στο σχολείο, σύμφωνα με σχετική εγκύκλιο του Υ.Π.Ε.Θ. Σε περιπτώσεις ανάγκης, οι μαθητές/τριες μπορούν να χρησιμοποιούν το τηλέφωνο του σχολείου.
  • Να αποφεύγει να φέρνει μαζί του/της αντικείμενα μεγάλης αξίας ή μεγάλα χρηματικά ποσά. Για οποιαδήποτε φθορά ή απώλεια αντικειμένων αξίας και χρημάτων το σχολείο δε φέρει καμία ευθύνη.
  • Να αποφεύγει ολοκληρωτικά το κάπνισμα στους χώρους του σχολείου.
  • Να έχει υπόψη του/ της ότι κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων δεν επιτρέπεται η χωρίς συγκεκριμένο λόγο είσοδος του/της στα γραφεία των καθηγητών και της διεύθυνσης του σχολείου. Ο μαθητής/τρια εισέρχεται στους εν λόγω χώρους αν υπάρχει λόγος επικοινωνίας με τη Διεύθυνση ή προσυμφωνημένη συνεργασία με κάποιον καθηγητή/τρια του/ της.
  • Να τηρεί τους κανόνες κόσμιας και πολιτισμένης συμπεριφοράς προς τους συμμαθητές/τριες και καθηγητές/τριες του/της. Για παράδειγμα, να αποφεύγει στα διαλείμματα και στις εκδρομές τους διαπληκτισμούς, τις εντάσεις, την απρεπή συμπεριφορά και την άσκηση βίας οποιασδήποτε μορφής. Ο χρόνος των διαλειμμάτων και των περιπάτων ευνοεί την επικοινωνία, την ανάπτυξη της κοινωνικότητας και της φιλίας ανάμεσα στους μαθητές/τριες. Σε περιπτώσεις που δέχεται απειλές ή εκφοβισμούς από κάποιον συμμαθητή/τρια του/της, να απευθύνεται στη Διεύθυνση ή στους εφημερεύοντες καθηγητές/καθηγήτριες.
  • Να γνωρίζει ότι η μαθητική ιδιότητα διατηρείται και έξω από το σχολείο και ότι οφείλει με τη συμπεριφορά και το ήθος του να φροντίζει για την καλή εικόνα του σχολείου. Παραπτώματα που λαμβάνουν χώρα εκτός σχολικού ωραρίου ή/και του σχολικού περιβάλλοντος εξετάζονται από το σύλλογο καθηγητών και τα μαθητικά συμβούλια καθότι άμεσα τη σχολική κοινότητα.
  • Nα έχει ευπρεπή και απλή εμφάνιση που αρμόζει στην ηλικία και τη μαθητική του/της ιδιότητα και να αποφεύγει τις ακραίες ενδυματολογικές επιλογές Σε περίπτωση που εκτιμάται από τους εκπαιδευτικούς ότι μαθητής ή μαθήτρια παρεκκλίνει από τους κανόνες ευπρεπούς ένδυσης γίνεται σχετική σύσταση, αλλά και συζήτηση με τους εκπροσώπους των μαθητών και τον σύλλογο διδασκόντων. Σε κάθε περίπτωση ο μαθητής/τρια δεν θα πρέπει να προβαίνει σε επικριτικά σχόλια για την ένδυση ή την εμφάνιση συμμαθητών/τριών του.

——————————————————————————————————————

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ: ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΠΕΙΘΑΡΧΙΑΣ ΚΑΙ ΚΥΡΩΣΕΩΝ

Α. ΥΦΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΠΕΙΘΑΡΧΙΑΣ ΚΑΙ ΚΥΡΩΣΕΩΝ

  • Η σχολική πειθαρχία δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά παιδαγωγικό μέσο.
  • Η επιείκεια χωρίς όρια νομιμοποιεί τις αποκλίσεις και καλλιεργεί την αντίληψη της ατιμωρησίας.
  • Βασική αρχή κατά την επιβολή της ποινής είναι η τιμωρία της πράξης και όχι του μαθητή. Η τιμωρία συνοδεύεται από συζήτηση στο πλαίσιο λειτουργίας του συμβουλίου τάξης ή/και του συλλόγου διδασκόντων/ουσών
  • Οι μαθητές που τιμωρούνται με αποβολή μπορούν να παραμένουν στο σχολείο και να απασχολούνται δημιουργικά με ευθύνη του Διευθυντή και του συλλόγου διδασκόντων/ουσών.

Β. ΣΥΝΗΘΗ ΠΑΡΑΠΤΩΜΑΤΑ ΠΟΥ ΣΥΝΕΠΙΦΕΡΟΥΝ ΚΥΡΩΣΕΙΣ

  • Η άσκηση σωματικής ή ψυχολογικής βίας
  • Η απουσία από μάθημα χωρίς ενημέρωση του/της Καθηγητή/τριας ή του Διευθυντή
  • Η έξοδος από το σχολικό χώρο χωρίς άδεια
  • Η προσβλητική συμπεριφορά προς καθηγητή
  • Η εκούσια φθορά σχολικής περιουσίας
  • Η οικειοποίηση αντικειμένων που ανήκουν σε άλλο μαθητή
  • Το κάπνισμα
  • Η χρήση κινητού τηλεφώνου ή άλλης ηλεκτρονικής συσκευής κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.

ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΕΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΠΟΙΝΕΣ

1.  Προφορική παρατήρηση

2.  Επίπληξη

3.  Ωριαία απομάκρυνση

4.  Αποβολή μίας ημέρας

5.  Αποβολή δύο ημερών       

6.  Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος



Βάσει της πρ. 8/28-09-18 του συλλόγου διδασκόντων    

Ο Διευθυντής του 2ου ΓΕΛ Νεάπολης